24-01-14

Bonus - handige links bij het digitaal patroontekenen

De cursus digitaal patroontekenen maakt gebruik van Excel om de punten te berekenen, en Inkscape om ze neer te zetten. Natuurlijk kan het op heel veel verschillende manieren, en zelf verkeer ik in de gelukkige omstandigheden dat ik getrouwd ben met een programmeur, die de Excel-gegevens 'vanzelf' omzet in een tekening, die ik vervolgens weer kan bewerken, maar dat is niet iets dat ik hier kan weergeven, omdat ik daar zelf ook niets van snap.

Mensen die toch dieper in de stof willen duiken, zullen vroeg of laat tegen van alles aanlopen: hoe bereken ik nieuwe punten als ik ga roteren, hoe krijg ik een mooie vloeiende lijn, of een gedeelte daarvan. Etcetera. Op deze plaats zal ik links naar websites zetten waar ik zelf veel aan heb gehad. Het is uitdrukkelijk geen onderdeel van een cursus, ik heb geen gelegenheid om het ook nog uit te leggen. Maar mensen met aanleg voor wiskunde zullen er zeker blij mee zijn!

Curves
Curves zijn niet zomaar vloeiende lijnen, voor elke curve bestaat er een exacte formule waar je de x- en y-coördinaten kunt invullen. Gelukkig maar, zo kun je ze programmeren. Ze hebben zelfs een naam: Bézier curves. Hieronder een aantal links naar nuttige websites:



Geen opmerkingen: