04-01-14

Digitaal patroontekenen - les 6: tijd voor Inkscape!

Voordat alle coördinaten in Inkscape gezet worden, is het heel handig om jezelf alvast wat vertrouwd te maken met het programma.

Zorg ervoor dat je het programma via een veilige site downloadt, en installeert. Je kunt in vogelvlucht door de handleiding gaan die bij het programma zit, of je kunt op internet zoeken naar tutorials. Zelf vind ik deze handig om stap voor stap door te nemen en uit te proberen: Basic pattern making with Inkscape.

Neem hier echt goed de tijd voor, zodat je het programma al min of meer in de vingers hebt. In de volgende les wordt dan in één keer behandeld hoe je alle punten voor het lijfje precies op de goede plek in Inkscape krijgt, en hoe je het kunt uitprinten.

NB: ik ben geen Inkscape-expert. Ik was blij dat ik een manier vond om een patroondeel digitaal te maken, te bewaren, te veranderen en te printen. Maar ik zeg niet dat de methode die ik in de volgende les ga uitwerken, de beste is. Feit is wel dat de punten die je wilt, op de goede plek komen te staan, en uit te printen zijn. En dat is het doel van deze cursus!

Maar mocht je een betere of snellere manier weten: laat maar horen!


Geen opmerkingen: