04-06-14

Basis T-shirt easy fit

Om even snel iets leuks tussendoor te doen - en omdat mijn jongste zoon een extra T-shirt wel kon gebruiken - heb ik het patroon van een basis-T-shirt in het programma van Pattern 9 gezet.

Het is een easy fit patroon, wat betekent dat er wat meer ruimte in het shirt zit dan bij de close fit.

Een T-shirt is een van de eenvoudigste modellen om te tekenen, maar het is uiteraard wel handig om de vloeiende lijnen op de juiste plaats de juiste kromming te geven, vooral voor het inzetten van de mouwen. Het basis T-shirt sluit bij de hals aan, daarom tekende ik de achter- en voorhals een stukje lager, en op schouderhoogte net iets wijder dan het papieren patroon. Achteraf gezien had ik dat net zo goed niet kunnen doen, het was ook prima geweest om het zo te laten... Natuurlijk kun je er ook een V-hals in tekenen, of een aparte pas met de strepen dwars. Het patroon voorziet in een lange mouw, met een aanduiding voor een korte mouw. Deze mouw vond ik zelf echter te kort, dus knipten we de stoffen mouw iets langer dan het patroon.

Eén keer 'getekend', uitprinten voor alle maten

Nu staat dit T-shirt - voor- en achterpand en lange/korte mouw - geprogrammeerd. De volgende keer dat ik een T-shirt voor een van de kinderen (tussen maat 80 en 170) wil maken, hoef ik alleen maar de maten in het programma in te voeren en het patroon uit te printen. Het shirt zit dan - mits de maten correct genomen zijn - gegarandeerd bij iedereen even ruim.

En dan kun je bij elk T-shirt afzonderlijk natuurlijk weer andere aanpassingen doen!

Aanpassingen voor dit shirt: de bovenrand van voor- en achterpand knipte ik met een paar mm naadtoeslag. Omdat tricot niet rafelt, werkte ik de randen niet af, maar zette er een stukje donkergrijs tricot achter, dat net een klein stukje achter de gestreepte stof vandaan piept. Aan de schouders van het achterpand kwam een extra stukje: de onderslag voor de sluiting. Bij nader inzien kon ik de rechterkant gewoon dichtnaaien, maar links zijn er twee drukknopen gekomen, met twee gewone knopen bovenop voor de sier (wens van de nieuwe eigenaar).

Zo op de foto lijkt de hals toch wat aan de wijde kant, gek genoeg is het 'in het echt' minder zo. Het T-shirt is gemaakt uit een oud damesshirt, de contraststof uit een ander oud shirt, de knopen kwamen uit de knopendoos.

Geen opmerkingen: