08-10-15

Jurk en jasje

Eindelijk is het tijd geworden om de eerste echte stappen te zetten op de weg van het patroontekenen voor mijzelf. Bij het jasje dat ik van patroon had gemaakt, wilde ik graag een jurk tekenen. Als basis hiervoor heb ik de patroondelen gebruikt die ik met behulp van de tutorials van Madalynne.com heb gemaakt, in deze blogpost heb ik daarover geschreven.
De mouw heb ik getekend volgens het boek van Winifred Aldrich.

Veranderingen aan het basispatroon:
halslijn voor en achter verbreed, voor dieper gemaakt
mouwopening 2 cm lager
extra ruimte toegevoegd op buste- en heuphoogte (een heupdeel zit uiteraard niet bij het basispatroon, maar is in feite een verlenging van het lijfje, met op de goede plekken en op de goede hoogte coupenaden)

Nadat de jurk in elkaar was gezet, bleek (gelukkig) dat er aan weerskanten 2 cm van het zijvoorpand afmocht op bustehoogte. Geen idee hoe dat ineens kon, maar daar kom ik nog wel een keer achter. Ook de schoudernaden liepen nog steeds niet helemaal goed, aan de voorkant moest er aan de halskant nog 1,5 cm af.

Voor de mouwen bedacht ik een leukigheidje geïnspireerd op het knoopsgat dat in het jasje zit (heb ik een aparte blogpost over, zie hier):



En aan het jasje naaide ik rondom nog een strookje van hetzelfde kant. Dit is overigens geen aanrader, want het kant schuurt tegen de hals aan.



De jurk heeft geen sluiting trouwens. Nergens voor nodig deze keer, en zo hoef ik niet moeilijk te doen met ritsen of knopen op de rug ook. Om zeker te weten dat dit kan, meet je de halsopening rondom en kijkt of je hoofd daardoor past. De jurk valt best nauw verder, en de stof rekt niet, en toch kan ik hem zonder problemen aan- en uittrekken.

Een prima geslaagde combinatie, en van alle meters kant die ik nog heb (een keer dubbel gekregen wat ik had besteld) is in elk geval weer een stuk af. Ook de zomerjeansstof had ik al in huis, het garen en de knoop komen uit mijn voorraad.

Geen opmerkingen: