14-10-15

SewNews jasje - stap 1

Vorige week kreeg ik de SewNews waarop ik had ingeschreven, in de brievenbus. Het was een give-away van een Amerikaans blog en ik had hem gewonnen! SewNews blijkt een tijdschrift te zijn met informatieve artikelen, niet zozeer echt patronen. Het jasje van de voorkant, dat de reden was waarom ik meedeed, bleek je zelf te moeten tekenen met behulp van de aanwijzingen in het blad, en uitgaande van een goed zittend patroon van een bepaald model jasje dat je al zou moeten hebben. Toevallig staan deze aanwijzingen voor dit jasje ook online, je kunt het hier downloaden. Voorlopig nog gratis.

Vandaag heb ik een begin gemaakt met het aanpassen van mijn patroon. Toevallig had ik laatst een jasje gemaakt met de goede belijning, toch loop ik nog wel tegen wat dingen aan, bijv. ronde lijnen waar het tegen de stofvouw gelegd zal moeten worden.
Bovendien zie ik in de instructie - nu ik er beter naar heb gekeken - ook wel wat foutjes zitten. Je moet dus altijd je eigen hoofd er heel goed bij houden!

Een van de dingen die ik minder mooi vind aan het patroon, is dat het jasje aan de achterkant geen kraag heeft. Dit wilde ik toch echt anders, maar dat is door de dubbele revers wel een grote uitdaging. Hoe dit op te lossen? Na de nodige hoofdbrekens en geknutsel met papier heb ik de twee patroondelen met revers uit een oude lap stof geknipt en op mijn paspop gespeld. Ik bleek me helemaal vertekend te hebben en moest van de bovenste revers nog een stuk afknippen. Trouwens wel erg leuk om op deze manier te werken!

En nu maar wachten op weer een portie tijd om de patroondelen uit de echte stof te gaan knippen. Wordt vervolgd!

2 opmerkingen:

AnaJan Stepalica zei

Hello Karien, thank you for a lovely comment you left on my blog. I am so glad you liked the jacket, and also so glad that you won the magazine giveaway.
I translated your post from Dutch, and am so thrilled to see someone is actually making a version of the double lapeled jacket. I love the idea with collar, and think your jacket will be smashing. Looking forward to seeing your jacket completed.

Karien zei

Hi Ana! I was also thrilled to find out that I did actually find the designer of this very jacket! I will definitely keep you updated.